الاثنين، 12 يناير 2009

حاجات تفقع وتغيظ (4) انا كدة نضيف و بفهم

















هاى عليكو اية هاى دية متعرفش تقول ازيكوا متعرفش السلام عليكم...what's wrong man يادى النيلة متعرفش ماللك يا عم ماللك يا حج

اية مالكو فى اية لسانكو معوج لية يعنى اكون بتكلم مع واحد ويقولى كام كلمة فى النص بالأنجليزى ولا الفرنساوى احس ان انا حيجيلى صرع شلل اى حاجة من العالم دية يروح قايلى... man اية النظام today مش حنروح الmall انا حاخد العربية و انزل يلا i got go now man will call yaاية ياعنى مش عارف تقول الكام كلمة دية باعربى او مثلا مرة و انا فى النادى واحدة ماشية مع ابنها فالواد راكب العجلة و بيجرى ادامها تروح دية قايلالة مودى what i told you before راح الواد باصص فى الأرض و ساكت وراحت امة قالت dont do that again راح الواد قايلها i'm sorry mama اية يا جدعان دة النادى بقى بيدخلوأجان يا حلاوة يا ولاد بس المشكلة ان دول مصريين لأومصرين اوى.... لية يا جدعان اية منعرفش
نتكلم بالعربى ولا كدة نضافة...انا معاكو ان فية كلام مبيتقلش غير بالأنجليزى ماشى زى computer و المصطلاحات بتاعتة الخ.....انما حد يكون بيكلمنى ويقول مثلا انا مش مصدق يروح قايل i cant belive it لية يا عم انت ما تقول بالعربى حتنقص حتة حقول عليك معفن ولا انت اصلا لما تقول كدة حتبقى نضيف ...... ايييية خلاص الثقافة مقطعة بعضها مش عارف تقول الكلمة دية بالعربى خلاص بقينا نفكر بالأنجليزى ومش عارفين مرادف الكلمة بالعربى دة يبقى عيب عليك..... اصل لو انت قولت دى نضافة وانا راجل تعليمى لغات ف غصب عنى لازم ازوق كام كلمة كدة فى النص علشان الناس تعرف انى جامد يبقى انت كدة ولاموءخذة اهبل و عندك نقص ماشى فى ناس مبتعملش كدة علشان ولا سبب من الى قولتة دة الطبيعى بتاعهم بس لية دة يبقى الطبيعى لية ميبقاش الطبيعى ان كلامى يكون عربى ولا العربى دة يع مثلا ....لأ دة لغة ومن احسن اللغات فى العالم انما احنا يا شعب اهبل مش عارف قيمة الى عندة و مش المصرين و بس لأ دول العرب كلهم اتفرج على الناس فى التلفيزيون حتحس بالتفاهة لو انت من ليك نفس رأى ولية الناس التانية مش هية الى تحط كام كلمة عربى فى النص و يفتخرو انهم عارفين عربى .....ليم معندناش الهوية بتاعتنا ونكون مفتخرين بيها مش العتة الى الناس فية دلوقتى مبقاش فية حاجة على اصلها دلوقتى اية دة انا اتنرفزت قوى واتحمقت كدة لية انا حخلينى cool احسن دية حاجة تفقع و تغيظ