الثلاثاء، 25 أغسطس 2009

خواطر


ساعات بقعد أفكر مع نفسي هو أنا حيجى في يوم من الأيام مثلا و ابقي زى الناس المشهورة الى سايبة اثر في المكان الى هي فيه حبقى مثلا زى الناس الى كل شوية تشوفهم ويحكوا عن ذكريات زمان ويقولوا دة أنا ياما سفيت التراب واشتغلت بتاع جرايد و كنت بمسح عربيات و في الأخر تكتشف انك قاعد قدام صاحب اكبر شركة دعاية و إعلان مثلا في الشرق الأوسط....أو مثلا حيجى يوم ألاقى أنهم طالبني أنى اعمل محاضرة في المكتبة بصفتي احد المحركين الأقتصادين الأساسين في البلد عشان أفيد الناس بخبرتي ....

وساعات كمان بفكر أزاي أنا لحد دلوقتى مطلعتش بره مصر أزاى مثلا مروحتش ولا مشيت في غابة قبل كده أزاي مشفتش شلالات نياجرا ولا وقفت عندها قبل كده وازاى مطلعتش وقفت فوق اعلي مكان في الأرض ولا عشت تجربة أنى أتسلق جبل من قبل ......ازاى لحد دلوقتى عمري ما مشيت في الثلج و لا سكنت في كوخ و حوليا شجر بس متغطي بتلج ...ازاى الدنيا فيها كل الحاجات دية و أنا في الأخر قاعد هنا عشان أنا لقيت نفسي هنا مش اكتر و عشان الساقية الى إحنا رابطين نفسنا بيها .......أو مثلا أجرب أنى اغطس في البحر وأشوف الكائنات الى عايشه تحت البحر وفاكرة يا عيني إن هي دية كل الدنيا ....أو اركب مركب كبيرة و أجرب أروح انتركاتيكا وأشوف يعنى أية الدنيا تفضل منورة 6 شهور و تضلم 6 شهور ....

مش عايز لما أموت محدش يحس بيا أو أكون زى ما جيت الدنيا زى ما روحت منها .....عايز اعلم على الدنيا عايز يكون لي لزمة .