الثلاثاء، 28 يوليو 2009

ثقافة الاختلاف


ثقافة الاختلاف تكاد تكون منعدمة لدينا حيث يصر كل طرف أنة على صواب ورأيه لا يحتمل الخطاء ومن يختلف معه يكون أكبر حمار متكلم.... أولا يغيب عن ذهننا إننا بشر و مختلفون إذا من الطبيعي أن تختلف آراؤنا وتختلف طريقة التفكير وتختلف المعتقدات وتختلف طريقة حل المشاكل ولكن يصعب علينا أن نتقبل أراء مختلفة عن آراؤنا عن طيب قلب...نكرة دائما ما هو مختلف عنا تأمل العداوة الخفية بين البيض و السود تأمل العداوة الخفيةالتى تظهرمن واحد قاهرى او العكس عند معرفة انك من الأسكندرية يقولك انت أسكنرانى اةةة او انت قاهرى اةةةة ولا لو انت من الفلاحين تقولش مثلا هو عايش فى باريس منتا من القاهرة ولا الأسكندرية يعنى كلنا فى نفس القفة الى هى مصر أتفرج مثلا على كمية المشاجرات التي تحدث على الهواء في برامج التوك شو(الى بعتبرها برامج أكل عيش مش اكتر,مش كلها طبعا)أتفرج على اى اثنين قاعدين يتكلموا على القهوة وهوب تلاقيه ماسك الشيشة وملبسها في وشه أو لو محصلش دة يبقى الحوار مش لذيذ تلاقيه كده عمال يفكر مع نفسه ازاى مش موافق على الى بقولة وتلاقيه بيسفة بالآراء بتاعة الى قدامه لمجرد أنها مش على هواة وتلاقى الكلام فيه احتداد ودايما يحاول كل طرف أنة يبقى ليه الكلمة الأخيرة ......مش في الحوارات بس و الكلام لأ غالبا في كل حاجة خد عندك مثلا مسألة المسلمين و المسحيين في مصر......... الحداد والنجار الى عندي في الشقة أمبارح واحد أسمة جورج والتاني أسمة على مش عارف أية فتح السيرة وأتكلمنا عن المسلمين و المسحيين المهم قالوا كل الكلام المعروف وبعدين جورج ببقول لعلى د أنتوا مكوشين على كل حاجة في البلد وتلاقى الراجل التانى على يرد علية ويقولة أنا مش عارف بتعملوا أية هنا ما تمشوا وتريحونا يروح التانى يرد بحاجة ثانية ويقوله طب منتوا كذا لحد ما لقينا إن دة طبيعي عشان البلد مسلمين و مسحيين فلازم تبقى فيها دة ودة مش تقوله مانتوا مش عارف أية وبعدين رديت على الراجل قولتلة يمشوا يروحوا فين قالي أنا عارف يروحوا مطرح ما يروحوا فاغظني جدا الكلام الى قاله فرديت علية قولتلة هو أية الى يمشوا الناس دية مش عايشه و شغالة في البلد دية مش مصريين دول ولا أنت فاكر لما يمشوا أنت حتاخد رزقهم و تتغنى .....بجد أنا مش عارف الناس دية المتعصبة بيفكروا ازاى تحس مثلا إن المسحيين دول دينهم يحث على الفساد ولا مثلا بيقول انك تغش وتقتل و تكذب و تعمل الأخطاء لأ دا دين سماوي و بيطالب بجميع القيم الحميدة و المحترمة و يحث على عمل الخير ونبذ العنف زى الإسلام بيطالب بكل حاجة كويسة وحميدة و ينهانا عن كل ما هو خبيث و ضار وبعدين وأنا مالي أنت مسلم و لا مسيحي ولا أيا كانت ملتك فدى حاجة بينك وبين ربك الى خالقك ...... المهم لما أتعامل معاك تعاملني زى ما بعاملك معاملة كويسة محترمة متحضرة ......... يعنى مثلا أنا رايح لبياع أيا كانت نوع البضاعة بتاعتة الى بيبعها (قصدي حاجة مهمة أو مش مهمة )مش فارق معايا أنت مسلم ولا مسيحي هو أنا حتجوزك المهم لما أجيلك ألاقى معاملة طيبة متغشنيش مثلا في البضاعة و تكون أمين والى يبيع مش فارق معاة أنا مسلم ولا مسيحي المهم أنة يستنفع منى يهمة أنى زبون محترم مش نصاب مش قليل الأدب وخلاص خلصنا يعنى هو كل المسلمين نصابين ولا كل المسحين حرامية.....أنا شايف أنة مفيش فرق ما بين مسلم و مسيحي أصل الفرق دة مش حيفرق معايا كل واحد حر في دماغه وحر في اعتقاده هو أنا حخليك مسلم ولا مسيحي بالعافية زى بالضبط واحد بيحب الفراولة و واحد بيحب الموز مش لازم كل الناس تحب الموز و مش لازم كل الناس تحب الفراولة مش مهم المهم المعاملة و الاحترام ولأدب الى هي الحاجات المتفق عليها ما بين مخاليق ربنا .....يعنى أنا عندي واحد صاحبي أسمة عماد واحد صاحبي عرفني علية وبعدين أنا فضلت بتاع سنة مش عارف الواد دة مسلم ولا مسيحي مش باين حتى من كلامه لو جى علينا وإحنا قاعدين يقول السلام عليكم وبعدين لو قاعدين على القهوة مثلا و الأذان يأذن ينزل رجلة لو حاطت رجل على رجل المهم فييييين لما عرفت أنة مسيحي لما عزمني على فرح إخوة في الكنيسة فبقلة يا راجل أنت مسيحي فبيقولى اة و النعمة تصدق ....وعادى صحاب من غير مشاكل محتجتش انى اعرف قبل كدة انة مسلم ولا مسيحى اهو مثلا دة بني ادم كويس محترم احترم دماغي أنى مثلا لما الأذان بيئذن ينزل رجلة و مش عارف اية عادى انت دماغك كده و فكرك كده براحتك ومن حقك عليا أنى احترم دة ....أية بقى فرقت أية معاة أنى مسلم مدام إحنا بنحترم بعض و كلامنا ومواضيعنا مشتركة عشان عايشين في نفس البلد .......و بعدين وأنا مالي أنت مسلم ولا مسيحي هو أنا الى حتحاسب كل واحد سيحاسب على نفسه خلاص....... إنما مثلا لو أنا حتحاسب مكانك اة ممكن اقفش و أحاول أمشى رأى.....وبعدين هو كل المسلمين محترمين ولا بيتعاملوا زى ما الدين قال ؟ولا كل المسحيين كويسين و بيتعاملو زى ما الدين قال ؟ طب ليه دول كده عشان دول بني ادمين يعنى مش كل حاجة وحشة تخلى كله وحش.إن المتعصبين هؤلاء يوصلونك للحظة تسكت فيها من الاشمئزاز فيحسبون أنهم انتصروا وأفحموك.. وهي نفس براعة وقوة منطق العربجي الذي يشتمك بالأم وهو على ظهر عربته الكارو فتصمت، ومن ذا الذي يضيع وقته وكرامته في الجدال مع عربجي ؟ ..افهموا بقى إن كلنا خلق الله .